وبلاگ تخصصی علم سرامیک

تجربیات یک سرامیست جوان

وبلاگ تخصصی علم سرامیک

تجربیات یک سرامیست جوان

فارغ التحصیل رشته مهندسی مواد ( گرایش سرامیک ) و مشغول به کار در یک شرکت بزرگ سرامیکی

توی این وبلاگ می خوام تجربیاتم تو صنعت سرامیک رو بنویسم و همچنین مطالبی که به درد دانشجوها میخوره تا هم برای خودم بمونه هم اگه کسی دلش خواست استفاده کنه.

تمام سعی ام اینه مطالبم کوتاه بشه تا خوندنش زمان نبره و اگر مطلبی رو از جای دیگه بردارم حتما مرجع رو ذکر می کنم.

موفق باشید.

بایگانی

معرفی کلی مواد اولیه صنعت سرامیک

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵ ب.ظ

همانطور که می دانیم مهمترین و اولین بحث در تولید یک قطعه سرامیکی مواد اولیه می باشد. بنابراین باید با این مواد کاملا آشنایی داشته باشیم و بتوانیم از آنها به درستی استفاده کنیم.

در این پست به معرفی کلی مواد اولیه صنعت سرامیک می پردازم.


کائولن ها : کائولن یک مینرال رسی با ترکیب شیمیایی  2SiO2.Al2O3.2H2O  است. این مینرال یک آلومینوسیلیکات لایه ای با یک صفحه تتراهدرال است که ازطریق اتمهای اکسیژن به یک صفحه اکتاهدرال آلومینایی متصل شده است.

سنگ معدنهایی که غنای کائولن آنها بالاست به عنوان خاک چینی یا کائولن شناخته می شوند. ازمهمترین خصوصیات کائولنها قدرت تعلیق، فرم پذیری، سفیدی، نرمی وعدم سایند گی آنها می باشد.کائولن یا خاک چینی به رنگ سفید بیشترین کاربرد را تولید چینی ظروف، چینی بهداشتی، کاشی وسرامیک دارد.


بال کلی ها : بال کلی ها از دسته کانیهای کائولینیتی رسوبی هستند که به طورمعمول شامل20 تا 80% کائولینیت، 10 تا 25% میکا ،  6 تا 65% کوارتزمی باشند. در یک ذخیره مشخص در یک محل ترکیبات مختلفی از آن مشاهده می شود که شامل مقادیری از مینرالهای اصلی ومینرالهای فرعی و مواد کربنی مانند لیگینت هستند.

به طورکلی بال کلی ها دارای انواع مختلفی از ناخالصی شامل ترکیبات آهن و نیتاتیم، کانیهای مونت موریلونیت، نمکهای محلول، مواد کربن دار وغیره هستند. مواد آلی موجود دربال کلی ها اگرچه باعث ایجاد تسهیلاتی در روانسازی بال کلی ها و نیزافزایش پلاسیته ومقاومت خشک می گردند ولی در هنگام پخت نیزمی توانند باعث بروزمشکلاتی مثل ایجاد لکه های سیاه رنگ وایجاد پین هول گردند.


سیلیس : اکسید سیلیسیم(SiO2) یا سیلیس ترکیب شیمیایی است که به صورت خالص ویا به صورت ترکیب در کانی های سیلسکاته حدودﺃ 60 درصد پوسته جامد زمین را تشکیل می دهد. کانی های سیلیکاته درمجموع 90 درصد پوسته جامد زمین را تشکیل می دهد. سیلیس خالص، بی ر نگ تا سفیدرنگ است وبا ترکیب SiO2 فراوان ترین ماده موجود در پوسته زمین است. سیلیس علاوه برمصرف در فرمولاسیون فرآورده های سرامیکی، درصنایع دیگر نظیر پرکننده ها، ساینده ها، ماسه ریخته گری، سیمان و...نیز کاربرد دارد.


فلدسپات ها : فلدسپات ها ازمهمترین کانیهای سنگی آذرین بشمارمی آیند. فلدسپات ها به سه گروه کلسیت، پتاسیک، سدیک تقسیم می شوند. فلدسپات پتاسیک وسدیک در اکثر موارد به عنوان کمک ذوب وماده اصلی سازنده ساخته های سرامیکی کاربرد دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۹
سرامیست جوان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی